Hälsoanalys - 15 saker som påverkas av träning och fysisk aktivitet

Hälsoanalys – 15 saker som påverkas av träning och fysisk aktivitet

15 april 2017
Dela:
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Träning är bra för dig, men det vet du redan. Känner du till att många hälsoanalyser visar att fysisk träning nyskapar hjärnceller, mildrar psykiska sjukdomssymptom och minskar risken för att dö i förtid? Hur du påverkas beror självklart på hur du rör dig eller tränar. Om du t.ex. konditionstränar påverkas främst hjärta och syreupptagningsförmåga, och om du tränar styrka skyddar ytterligare muskelmassa mot stress samt hjälper kroppen att reglera fett och socker vilket främjar din hälsa och kroppsvikt.

Här kommer två listor. Den första listar femton områden som fysisk aktivitet förbättrar och den andra femton områden som fysisk aktivitet minskar risken för.

Fysisk aktivitet förbättrar…

  1. skyddet mot en lång rad sjukdomar
  2. din styrka/muskelmassa som skyddar dig på olika sätt
  3. din benstomme som förstärks, liksom bindväv och brosk
  4. din syreupptagningsförmåga
  5. ditt humör
  6. din kognitiva förmåga, t.ex. att förstå information, ta besut och minne.
  7. hippocampus som är hjärnans minnescentra, växer eller bevarar storleken istället för att krympa
  8. din sömn
  9. din förmåga att hålla vikten/gå ner i vikt
  10. ditt blodsocker/blodfetter/blodtrycket
  11. din insulinkänslighet
  12. ditt immunförsvar
  13. din livskvaliteten på äldre dar
  14. ditt sexliv
  15. din intelligens, ork och energi

Fysisk aktivitet minskar risken för…

  1. vanlig förkylning och risken att få många sjukdomar
  2. depression och ångest
  3. att få hjärt,- och kärlsjukdomar som är en av de vanligaste dödsorsaken i Sverige
  4. ryggvärk
  5. att få diabetes typ 2
  6. att få flera former av cancer som också är en av de vanligaste dödsorsakerna i Sverige
  7. att få cancer i tarmen
  8. kvinnor att få bröstcancer
  9. benskörhet
  10. Parkinsons sjukdom
  11. fall och fallskador när man blir äldre
  12. alzheimers
  13. demens
  14. stroke
  15. att dö i förtid.

Vi är gjorda för rörelse och fysisk aktivitet vilket hälsoanalysen ovan visar. Vi behöver röra oss för att vi ska må bra och fungera.