frukt grönt

Hälsosam kost – frukt, bär och grönt

21 juni 2022

Grönsaker och frukt minskar risken för fetma, hjärt- och kärlsjukdom och vissa andra sjukdomar. Lär dig mer om näringsämnen, vad frukt och grönt gör för hälsan och hur du behåller näringen under tillagning.

500 gram varje dag

För att hålla kroppen hälsosam ska du enligt livsmedelsverket äta cirka 500 gram frukt och grönt varje dag, helst hälften frukt och bär och andra hälften grönsaker. Grova grönsaker som rotfrukter, kål och bönor är allra nyttigast. Frukt och bär som är rika på näringsämnen är att rekommendera.

Vitaminer, mineraler och fibrer

Frukt, bär och grönsaker innehåller ett flertal viktiga näringsämnen som kroppen behöver. Några av dessa ämnen är vitaminer, mineraler och fibrer. De olika färgerna innehåller olika nyttiga ämnen, därför är det bra att äta färgglatt och varierat. Av både miljö- och hälsoskäl är det en god idé att äta livsmedel som är säsongsbaserade och lokalt producerade, då undviker du att få i dig besprutningar som krävs vid långa transporter.

Vitaminer

Vitaminer finns i exempelvis apelsiner, morötter, avokado och broccoli. Vitaminer ser till att kroppen tar vara på och använder andra näringsämnen vi får i oss från mat. Kroppen använder även vitaminer för att underhålla muskler, hud och skelett.

Mineraler

Mineraler bidrar till en fungerande cellfunktion och behövs för att skelett, muskler och tänder ska må bra. Utan mineraler kan inte kroppen upprätthålla sin vatten- och saltbalans. Mineraler finns i exempelvis spenat, grönkål, aprikos och blåbär.

Fibrer

Fördelen med att äta frukt och grönsaker som är rika på fibrer är att de mättar mycket och håller igång magen. Fibrer ser till att tarmarnas funktion är god och håller blodfettnivåer låga. Kiwi, äpple, paprika och ärtor är exempel på frukt och grönt som innehåller mycket fibrer.

Skillnaden mellan färskt och fryst

Det råder ingen särskilt stor skillnad mellan att äta färska eller frysta frukter, bär och grönsaker. Färskvaror som ligger framme i matbutiken kan i många fall ha förlorat lite av sina näringsämnen, då de under dagar eller ibland veckor fraktats och väntat på att bli köpta i butiken. Fryst frukt och grönt tas ofta hand om så pass snabbt innan det fryses ned att den mesta näringen bevaras.

Vad händer när man kokar grönsaker och bär?

När det gäller tillagning av grönsaker och bär ska de kokas kort tid i lite vatten för att behålla mesta möjliga näring. Ju mer vatten, desto mer näringsämnen lakas ur. Mycket av näringen som försvinner när du kokar grönsaker och bär finns däremot kvar i vattnet, försök därför att ta vara på vattnet till exempelvis en soppa eller saft. Beroende på vilken livsmedelsprodukt du ska koka eller tillaga finns det olika tekniker för att behålla så mycket näring som möjligt.

Blodprov och näringsbrist

Genom att vara medveten om sina blodvärden kan du minska risken för näringsbrist. Medisera erbjuder blodprov där du får svar på om du har brist på olika vitaminer och mineraler.

Källor

livsmedelsverket.se

1177.se

Beställ vitamin & mineraltest via blodprov här

Texterna under kunskapsbanken skall betraktas som populärvetenskapliga och skall ej ses som vetenskapligt säkerställda avseende råd eller rekommendationer. Medisera kan inte garantera att texterna baseras på den allra senaste forskningen.