Träning – vanliga frågor och svar

Hur länge ska man vänta mellan träningspass?

Du ska vänta minst 48 timmar innan du tränar samma muskel igen. När det gäller konditionsträning beror längden på vila hur träningsvan du är samt hur intensivt du tränat. Om du utövar hårda träningspass kan du behöva längre vila än om du rört på kroppen i lugnt tempo. För att undvika att överträna och skada kroppen är det bra att träna varierat, då aktiveras olika muskelgrupper.

Vad händer om man tränar samma muskel varje dag?

Kroppen hinner inte vila och återuppbygga sig om du låter samma muskel arbeta varje dag. Det leder till sämre träningsresultat och risken för kroppsskador ökar.

Varför ska man äta efter träning?

Att äta direkt efter träning gynnar inte bara återhämtningen och muskeltillväxten, utan skapar även förutsättning att må och prestera bättre under framtida träningssessioner. Det är bra om måltiden efter träningspasset är stor och innehåller mycket protein. Ju tidigare du får i dig mat efter fysisk aktivitet desto bättre.

Vad ska man äta efter träning?

Det är viktigt att äta både före och efter ett träningspass. Om du inte ätit innan träning kommer din energi vara låg. Om du inte äter efter träning kommer kroppen att bryta ned dina muskler för att få energi. Efter träning bör du få i dig mat eller dryck som är rik på kolhydrater och protein. Proteinet ser till att bygga upp kroppen, medan kolhydraterna bygger upp energidepåerna.

Vad händer om man aldrig tränar?

Om du inte rör på dig eller tränar ökar risken för olika sjukdomar, exempelvis fetma, diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar. En stillasittande livsstil kan även leda till ett förkortat liv. När du rör på dig blir kroppens muskler mjuka, därför kan du få problem som stelhet och värk om du inte tränar. Ryggont, nackbesvär och ont i axlarna är vanliga problem. Du skadar även dina leder lättare om du har svaga muskler.

Hur kan jag följa upp mina träningsresultat genom hälsokontroll?

Genom Mediseras hälsokontroll Stora prestationstestet kan du få kunskap om dina blodvärden kopplade till träning och prestation. Du kan få svar på hur exempelvis anabolism, stressnivåer, järnvärde och leverfunktion ser ut.

Beställ Stora prestationstestet här

Texterna i kunskapsbanken skall betraktas som populärvetenskapliga och skall ej ses som vetenskapligt säkerställda avseende råd eller rekommendationer. Medisera kan inte garantera att texterna baseras på den allra senaste forskningen.