Sömn – vanliga frågor och svar

Vad är bra för sömnen?

Under dagen skapar du förutsättning för en god sömn under nattetid. Försök att få mycket dagsljus, röra på kroppen och undvika koffeindryck. Låt bli att träna under kvällstid, allt som höjer kroppstemperaturen riskerar att orsaka sömnbesvär. Det kan dessutom vara svårt att komma ned i varv och slappna av efter träning.

Vad ska man inte äta innan man ska sova?

Att äta mat sent på kvällen kan försämra din sömn. Försök att inte äta två timmar innan du ska sova. Undvik fet mat när det närmar sig kvällen. Svårsmält och kryddad mat kan ge upphov till sömnsvårigheter. Produkter som innehåller socker som godis, vitt bröd och såser bör undvikas.

Hur mycket sömn behöver man minst?

Sömnbehovet är individuellt, ingen annan kan säga vad som är tillräckligt med sömn för dig. Den mängd sömntimmar som bidrar till att du känner dig pigg och kan fokusera under dagen är lagom för dig. Ålder, stressnivå och livssituation är faktorer som påverkar vilken mängd sömn vi behöver. Under vissa perioder kan du behöva mer eller mindre sömntimmar än andra. De flesta har ett sömnbehov mellan 7-8 timmar.

Hur ska en bra sömncykel se ut?

Sömnen delas in i fyra olika faser:

Fas 1, Insomningsfasen: Du sover inte ännu, men är inte heller fullt vaken.

Fas 2, Bassömnen: Du sover lätt, du kan väckas av oljud.

Fas 3, Djupsömnen: Kroppen slappnar av och återhämtar sig.

Fas 4, Drömsömnen: Kallas även REM-sömn. Kroppen sover, men är lättväckt. Här drömmer du som mest.

Alla faser är viktiga och varvas med varandra när du sover. Speciellt viktig är djupsömnen där hjärnan arbetar långsammare och mängden stresshormoner minskar. För att få så mycket djupsömn som möjligt ska man försöka att inte vakna till och från under natten.

Vad ska man göra om man inte kan sova?

Något som inte bara är viktigt för det psykiska måendet, utan även sömnen, är rutiner. Försök att ha regelbundna rutiner för när du äter, rör på dig och sover. Sömnproblem handlar i många fall om stress, försök i dessa fall minska på de aktiviteter som kan vara orsaken. Om du inte kan sova på cirka 30 minuter kan du prova att gå upp från sängen och utföra en lugn aktivitet. Exempel på en lugn aktivitet kan vara att lyssna på avslappnande musik eller läsa en bok. Se över hur du upplever miljön i ditt sovrum. Är det tillräckligt svalt, mörkt, städat och tyst när du försöker somna?

Läs mer om sömnsvårigheter här.

Läs mer om Mediseras Hälsokontroller här

Texterna under kunskapsbanken skall betraktas som populärvetenskapliga och skall ej ses som vetenskapligt säkerställda avseende råd eller rekommendationer. Medisera kan inte garantera att texterna baseras på den allra senaste forskningen.