Brist på magnesium

13 december 2019

Magnesiumbrist är, efter D-vitaminbrist, den vanligaste formen av vitamin- eller mineralbrist i Sverige. Mineralen kallas ofta för ”anti-stress-mineral” vilket kommer från dess funktion att få kroppens muskler att slappna av. Vid brist kan exempelvis huvudvärk, lågt blodtryck och benskörhet uppstå. Magnesium behövs för kroppens produktion av protein, dess nerv- och muskelfunktion samt hjälper till med omsättningen av kalcium. Forskaren och magnesiumexperten Jürgen Vormann anger att ungefär var tredje person i Tyskland har magnesiumbrist och att siffrorna i Sverige eventuellt kan ligga på samma nivå eftersom vi har en liknande livsstil. Livsmedelsverket anger däremot att ”magnesiumbrist är ytterst ovanligt”, så här går åsikterna isär.

”Anti-stress-mineral”

Att magnesium ibland kallas för anti-stress-mineral beror på mineralen är viktigt för att musklerna ska kunna slappna av. Detta till skillnad mot kalcium som hjälper kroppen att aktivera musklerna. När musklerna slappnar av minskas frisättningen av stresshormoner.

Symtom vid avvikande magnesiumvärden

  • Huvudvärk
  • Matsmältningsproblem
  • Depression
  • Migrän
  • Dålig aptit
  • Sömnsvårigheter
  • Lågt blodtryck

Symtomen skiljer sig om värdena är för höga eller för låga. För höga värden kan exempelvis ge ett lågt blodtryck eller diarré. En person som har för högt värde har med största sannolikhet inte fått i sig för mycket genom livsmedel. Istället kan det exempelvis vara problem med sköldkörteln. Generellt innebär ett för stort intag via livsmedel inte några symtom. Vid överdosering av natur tillskott med magnesium kan resultatet däremot bli diarré.

Vid för låga värden kan symtom exempelvis vara krypningar i benen och migrän. Vid stora problem kan det leda till diabetes och benskörhet. Bristen uppstår genom att man inte får sig tillräckligt genom livsmedel eller som sekundär brist genom att man har någon sjukdom. Är bristen mycket stor kan det resultera i beteendestörningar och kramp.

Livsmedel och kosttillskott

Vid låga nivåer av magnesium bör första steget vara att se över sin kost och intaget av magnesium den vägen. Bland annat finns det magnesium i bladgrönsaker, färska örter, kött, fisk och fullkornsprodukter. Det finns även magnesiumtillskott samt multivitaminer med magnesium. Ofta brukar man rekommendera rena magnesiumtillskott och inte de som kombineras med kalcium. Kalcium påverkar nämligen kroppens upptag av magnesium negativt. Läsk, alkohol, fettrik mat, kalciumprodukter och raffinerade livsmedel kan påverka kroppens nivåer av magnesium. Genom att dra ner på detta kan alltså bättre nivåer nås över tid. Har du problem med njurarna eller hjärtat bör läkare alltid konsulteras innan intag av magnesiumtillskott sker.

Rekommendationer från Livsmedelsverket

Rekommenderade dagliga intaget för magnesium skiljer sig kraftigt mellan barn och vuxna. Det är även skillnad på mängden för kvinnor och män. Här kan du läsa mer om detta.

Testa vitamin & mineralbrist via blodprov här